بازریابی دیجیتال و تفاوت آن با بازاریابی محتوا

یک استراتژی بازاریابی قوی امروزه برای تغییرات اساسی در دنیای کسب و کار حائز اهمیت فراوان است. تولید و بازاریابی محتوا و بازاریابی دیجیتال دو رویکرد محبوب هستند که نقش مهمی دارند. درسته که شباهت هایی به یکدیگر دارند اما تفاوت با هم تفاوت های مشخصی نیز دارند.

تولید و بازاریابی محتوا

تولید محتوا عمدتا روی ایجاد و به اشتراک گذاری محتوای با ارزش و مرتبط با نوع کسب کار تمرکز دارد و هدف آن درگیر کردن مخاطبان خاص و حفظ آنان است.

در مقابل، بازاریابی دیجیتال عمدتا شامل کانال هایی مثل سئو، تبلیغات از نوع PPC و شبکه های اجتماعی می شود تا کالاها و خدمات خاصی را با تکنیک های دیجیتال مارکتینگ عرضه نماید.

این دو تکنیک هر دو در پهنه ی بازاریابی مدرن نقش اساسی و مهمی را ایفا می کنند. بازاریابی محتوا باعث ایجاد اعتماد مخاطبان می شود، در حالی که بازاریابی دیجیتال نتایج آنی را تحت الشعال قرار می دهد.

در تعریف دیگر تولید محتوا بر محتوای آموزنده تاکید دارد، در حالی که بازاریابی دیجیتال از قالب های مختلفی برای تبلیغات و پیشنهادات استفاده می کند.

تفاوت های عمده بین بازاریابی محتوا و بازاریابی دیجیتال

یک تفاوت کلیدی بین این دو در استراتژی های موثر و رویکرد بازاریابی موثر می باشد. تولید محتوا رویکرد و استراتژی ای است که روی ساخت محتوای با ارزش و مرتبطی است که مخاطب را با خدمت ارائه شده به صورت آشکار درگیر می کند.

این مخاطبان عمدتا بر عناوین و محصولاتی که یک برند خاص عرضه می کند متاثر هستند و ممکن است درباره موضوعات مرتبط با آن برند خاص جستجو نمایند. اهمیت دیجیتال مارکتینگ در هدف قرار دادن این نوع مخاطبان است.

تولید و بازاریابی محتوا اغلب یک روش بلند مدت در متاثر کردن مخاطبان است که باعث جذب اعتماد مخاطبان در طول زمان خواهد شد که همین امر موجب افزایش آگاهی و وفاداری مخاطبان به آن برند خاص می گردد.

از سوی دیگر، بازاریابی دیجیتال، بیشتر یک تاکتیک و رویکرد است که بر عرضه محصولات و خدمات یک برند از طریق کانال های دیجیتال متفاوت مثل موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و غیره تمرکز دارد.

برخی از راه های معمول برای رسیدن به مخاطبان هدف در روش بازاریابی محتوا استفاده از مطالب وبلاگ، تهیه ویدیو از خدمات ارائه شده یا محصولات از طریق شبکه های اجتماعی یا وبسایت ها است. در برخی مواقع حتی پادکست ها نیز باعث تاثیر گذاری روی نوع خاصی از مخاطبان می شود.

بازاریابی دیجیتال تاکتیک های خاصی را به کار میگیرد که شامل بهینه سازی موتورهای جستجو، تبلیغات در شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات در رسانه های مختلف مثل تلویزیون یا بیلبورد های تبلیغاتی، تبلیغات کلیکی می شود.

بازاریابی محتوا در اصل باعث هدف گیری مخاطبین خاصی خواهد شد ولی بازاریابی دیجیتال مخاطبان فراوانی را از طریق کانال های متفاوت جذب خواهد کرد که حتی ممکن است احتیاج ضروری به محصول یا خدمت ارائه شده نداشته باشند اما با درگیر شدن با محتوای ارائه شده ترغیب به استفاده از خدمات خواهند شد.

تعریف انواع بازایابی از نوع تولید محتوا و مزایای معایب آن

همانطور که گفتیم بازاریابی محتوا یعنی ساخت و ارائه استراتژیک محتوای با ارزش و مرتبط با خدمات برند جهت درگیر کردن مخاطب یا مخاطبین با نوع خدمت ارائه شده می باشد.

تولید محتوا می تواند از نوع پست وبلاگی، اینفوگرافیک، ویدیو، پادکست، کارت ویزیت، تراکت تبلیغاتی، ایبوک، آپدیت های روزانه شبکه های اجتماعی، تبلیغات از نوع کاغذ سفید و موارد دیگری باشد. تمام انواع تولید این نوع محتواها باید در نوع خود خاص و در عین حال جذاب باشد و قابلیت اینکه مخاطبان جدید را جذب نماید داشته باشد. همچنین باید آنقدر تاثیر گذار باشد که بتواند مخاطبانی که طالب خدمت ارائه شده هستند را نیز جذب نموده و از آنها نیز سودآوری طلب نماید.

شاه کلید این روش این است که کسب و کارها از روش های موثری برای تولید محتوای جذاب مرتبط با محصولات خود استفاده نمایند. اما باید مد نظر داشت که رقابت با دیگر صنایع در حوزه فعالیت مرتبط، علی الخصوص آنهایی که به نوعی قدیمی تر محسوب می شوند و استراتژی های موثری برای تبلیغات دارند، ممکن است برای کسب و کارهای متوسط و خرد امری فوق العاده حساس و شاید مشکل باشد. دوام آوردن در چنین شرایطی برای اکثر کسب و کارها ممکن نیست و بسیاری از آنان به هدف گذاری تعدادی مخاطب اصلی و وفادار و کسب درآمد در آنان بسنده می کنند. در حالی که کسب و کارهای بزرگ با صرف هزینه های سنگین روی استراتژی های بازاریابی محتوای خود اغلب بیشترین مخاطبان را از آن خود می کنند.

مزایای استفاده از تولید و بازاریابی محتوا

  • ایجاد آگاهی از برند
  • ایجاد ساختار رهبری محور
  • جذب و درگیر کردن مشتریان هدف
  • انتقال ترافیک اینترنتی به سمت وبسایت برند
  • ایجاد سرنخ و فرستادن مخاطب دنبال آنها
  • ایجاد رابطه ای طولانی و پایدار با مشتریان

تولید محتوا یا بازاریابی محتوا با ایجاد توزیع مداوم محتوای ارزشمند و آگاهی دادن به مخاطبان خود باعث کمک به حل مشکلات آنها، پاسخگویی به سوالات آنان و ایجاد اعتماد و وفاداری شده است. همین امر موجب تولید روابط طولانی مدت مشتریان با برندی خاص گردیده و نتیجه آن افزایش درآمد و سودآوری می باشد.

معایب بازاریابی محتوا

با تمام مزایایی که عنوان شد این سوال مطرح می شود که اصلا ممکن است تولید محتوا معایبی هم داشته باشد؟ جواب بله است. در حالی که همچنان تولید محتوا یک استراتژی بازاریابی است اما معایبی نیز دارد. تولید محتوا نیازمند متخصص تولید محتوا است. تنها کارشناس مجرب تولید محتوا است که می تواند تحقیقات لازم در حوزه کسب و کار هدف را ارائه دهد و راهکاری عملی پیاده سازی نماید. اگر برای مخاطبان هدف خود محتوا های جذاب و موثر نسازیم، در این صورت به هیچ وجه به موفقیت دست پیدا نخواهیم کرد. یکی از معایب این روش ارتباط غیر مستقیم و استراتژی های طولانی مدت می باشد.

تعریف انواع بازایابی دیجیتال، مزایا و معایب آن

همانطور که عنوان شد بازاریابی محتوا تولید محتوا را نیز شامل می شود و در واقع تولید محتوا در زیر مجموعه بازاریابی دیجیتال قرار میگیرد. دیجیتال مارکتینگ به استفاده از کانال های مختلفی برای ارائه خدمات به محصولات به سطح بیشتری از مخاطبان اشاره دارد که قابلیت این را دارد که مخاطبان را وفادار نگاه دارد و در عین حال مشتریان هدف بیشتری نیز کسب نماید. از مثال های بسیار خوب آن می توان به سرویس تبلیغات گوگل، تبلیغات کلیکی، رپورتاژ آگهی، بک لینک، ایمیل مارکتینگ و ویدیو مارکتینگ، بهینه سازی موتورهای جستجو، تبلیغات شبکه های اجتماعی اشاره کرد.

یک آژانس موفق دیجیتال مارکتینگ می تواند خدمات مختلفی در این حوزه از کسب و کار ارائه دهد. ساخت وبسایت، مشاوره کسب و کار، مدیریت شبکه های اجتماعی و انجام انواع تبلیغات آنلاین از جمله خدماتی است که این قبیل آژانس ها ارائه می دهند.

آژانس های دیجیتال مارکتینگ دارای متخصصین خاصی در این حوزه هستند که با شناسایی مخاطبان هدف، اهداف کسب و کارها و بودجه در نظر گرفته شده، می توانند استراتژی موفقیت آن کسب و کار را پیاده سازی و اجرا نمایند.

استفاده موثر از سرویس هایی همچون گوگل آنالیتیکس، گوگل سرچ کنسول، سیمروش و غیره کمک می کند تا نقاط ضعف و قوت استراتژی پیاده شده را پیدا کرده با حذف نقاط ضعف آن نقاط قوت را ارتقا و گسترش داد.

بازاریابی دیجیتال به یک امر فوق ضروری در استراتژی های کسب و کار تبدیل شده است و شرکت ها در انواع ابعاد از کوچک تا بزرگ از مزایا موثر آن بهره می برند.

انواع دیجیتال مارکتینگ

  • بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO): بالا بردن رتبه وبسایت ها در نتایج جستجو
  • بهینه سازی مارکتینگ موتورهای جستجو (SEM): تبلیغات پولی در نتایج جستجو
  • بازاریابی در شبکه های اجتماعی: معرفی محصولات و خدمات در شبکه های اجتماعی
  • ایمیل مارکتینگ: ارسال پست الکترونیک حاوی تبلیغات محصولات و خدمات در قالب ایمیل برای مشترکین
  • تبلیغات کلیکی: اعمال تبلیغات با روش پرداخت با هر کلیک در وبسایت های محبوب مخاطبین هدف
  • بازاریابی از نوع وابستگی: همکاری در فروش با فروشگاه های اینترنتی بزرگ جهت ارائه خدمات و محصولات
  • بازاریابی اینفلوئنسر: همکاری با بلاگرها و اشخاص تاثیر گذار در شبکه های اجتماعی جهت تبلیغ محصولات و خدمات
  • نمایش تبلیغات: از نوع بنرهای تبلیغاتی در وبسایت ها و یا به شکل ویدیو در شبکه های اجتماعی
  • بازاریابی موبایلی: ارسال پوش نوتیفیکیشن روی دستگاه های هوشمند مخاطبان هدف
  • تولید محتوا: تولید محتوای متنی یا تصویری جهت جذب مخاطبان هدف و نگهداری آنها

مزایای بازایابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال مزایای بسیاری را به کسب و کارها ارائه می دهد که شامل آگاه سازی برند، دستیابی به مخاطبان هدف گذاری شده، ترافیک بیشتر به وبسایت ها، مقرون به صرفه بودن از نظر مالی و بازگشت سرمایه قابل اندازه گیری می باشد.

با همکاری با یک آژانس دیجیتال مارکتینگ موفق، کسب و کارها می توانند منابع و تخصص حرفه ای های این حوزه را برای دستیابی به اهداف و استراتژی های بازاریابی دیجیتال خود اهرم کنند. همچنین شرکت در دوره های بازاریابی دیجیتال می تواند صاحبین کسب و کارها یا کارمندان مشاور آنان را جهت یادگیری و تمرین مهارت های دیجیتال مارکتینگ و یا اشخاصی که به دنبال کسب دانش در این زمینه هستند را آگاه سازی مناسب نماید. ابزارهای آنلاین بسیار زیادی هستند که با یادگیری آنان می توان به مخاطبین هدف دست پیدا کرد.

اما مشورت و به کار گیری افرادی که در این زمینه تحصیلات لازم را دارند و سال ها فعالیت در این حوزه به تجربه و اعمال استراتژی های موثر آنان کمک کرده است، تصمیم عاقلانه تر و هوشمندانه تری محسوب می شود.

معایب بازاریابی دیجیتال

هر چند دیجیتال مارکتینگ مزایای عمده ای نسبت به بازاریابی محتوا دارد و بسیار منعطف تر عمل می کند اما با این حال عاری از اشکال نیست!

اگر شما استراتژی هایی را در برنامه های تبلیغاتی خود بکار بگیرید که موجب کاهش توجه مخاطبان یا عوض شدن نظر آنان نسبت به برند شما آن هم به طور سریع شود، به احتمال زیاد شما شاهد مقاومت مخاطبان خود در استفاده از خدمات یا محصولاتتان خواهید بود که این اصلا خوب نیست! این به این دلیل است که بر اساس قانون سرویس های ارائه خدمات اکنون این اختیار را به کاربران می دهند که تمامی کانال های تبلیغاتی ای که به آنها علاقه ندارند را به راحتی حذف کنند و با بلاک کردن آنان این تبلیغات را به دلخواه مشاهده نکنند!

همین امر باعث می شود در مدت زمانی بسیار کوتاه محصول یا خدمات شما فارق از خاص یا کاربردی بودن تاثیر خود را از دست بدهد و تمام آن تقصیر استفاده نادرست از استراتژی موثر در تبلیغات و بازاریابی می باشد و نتیجه آن از بین رفتن بازار محصول یا خدمت مورد نظر از سمت شما به مخاطبان و در نهایت از بین رفتن آن خواهد بود!

ممکن است این سوال برای شما پیش آید چطور ممکن است تکنیک مارکتینگ باعث ایجاد مقاومت مخاطبان گردد؟ در جواب باید گفت بازاریابی دیجیتال به شدت به تکنیک و استراتژی وابسته است و یک اشتباه کوچک می تواند موجب ضررهای سنگین مالی از مبالغ کم تا مبالغ میلیاردی گردد. می توان گفت همین نکته ضعف بازاریابی دیجیتال در برابر اختلالات ناگاهی در درک درست از تکنولوژی می باشد.

نتیجه گیری

در این مطلب سعی کردیم به دقت تفاوت ها و شباهت های بازاریابی دیجیتال در برابر بازاریابی محتوا را بررسی کنیم و با هم نگاهی عمیق تر به آنها بیاندازیم تا در آینده بتوانیم تصمیماتی درست در اعمال استراتژی های مارکتینگ کسب و کارمان بگیریم. از این با ما همراه بودید از شما ممنونیم. لطفا نظرات خود را در انتهای این مطلب یادداشت بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *